
Za każdym razem zaczynając grę na nowym świecie, musimy zacząć od tego samego — zebrania drewna, zbudowaniu schronienia, zdobywaniu pożywienia, oraz oświetleniu terenu. A żeby zdobyć najprostsze oświetlenie, potrzebujemy znaleźć nasz blok tygodnia — rudę węgla!
Ruda węgla generuje się naturalnie na naszym świecie, na każdej wysokości — od stromych szczytów gór, aż po samego bedrocka. Każdy chunk naszej mapy zawiera średnio aż 140 bloków rudy węgla.
Obecność rudy węgla w grze dowodzi, że miliony lat temu musiały istnieć jakieś drzewa na naszym sześciennym świecie. W rzeczywistości węgiel to pozostałości po prehistorycznych drzewach i innych roślinach, które zostały zasypane, a potem mocno ściśnięte przez większą ilość gleby i szczątków, które padły nad nimi, a następnie zostały podgrzane przez wewnętrzne ciepło ziemi przez miliony lat. Rośliny w takiej sytuacji powoli przestają przypominać swoją pierwotną formę i zaczynają czernieć, najpierw tworząc węgiel coraz lepszej jakości.
W Minecrafcie mamy węgiel w zasadzie od początku, został dodany razem z piaskiem, pniami drzew i rudą złota.
Grając przez bardzo długi czas na jednej mapie możemy dojść do sytuacji, w której węgla nam zabraknie na całej, niemal nieograniczonej mapie. Podobna sytuacja dzieje się w rzeczywistości, zużywamy węgiel zdecydowanie szybciej, niż nowy powstaje w wyniku naturalnych procesów.
W rzeczywistym świecie jest również inny problem z węglem, w Minecrafcie niewystępujący. Spalanie węgla wyzwala duże ilości gazów szkodliwych dla zdrowia i powodujących globalne ocieplenie. Dlatego właśnie, na ostatniej konferencji w Niemczech, 19 krajów zdecydowało się na zaprzestanie spalania węgla.
Na szczęście te problemy nie występują w Minecrafcie, więc możemy palić tony węgla i nie przejmować się niczym.