Wstęp
Witajcie!
Dzisiaj przedstawię Wam kilka ciekawostek dotyczących bloków poleceń (ang. command block).
Informacje
Są to bloki wykonujące różne czynności, dlatego też są często używane do map makingu (pol. tworzenia mapek.), ułatwienia sobie życia na serwerach czy też do różnorakich mechanizmów. Do wersji 1.9 mieliśmy styczność tylko z jednym typem bloku poleceń, dzisiaj nazywanym przez nas typem impulse. Po 1.9, posiadamy już 3 rodzaje - impulsywny(ang. impulse), łańcuchowy (ang. chain) i powtarzający (ang. repeat). Żeby zmienić typ trzeba nacisnąć na pierwszy guzik w gui, po otworzeniu bloku poleceń.
- Impulse - Działa tak samo jak w poprzednich wersjach
- Repeat - Wykonuje komendę na zasadzie zegarów, jeśli jest zasilony.
- Chain - Wykonuje komendę tylko wtedy, kiedy blok powtarzający wysyła do niego sygnał
Blok poleceń można zasilić poprzez: inny blok poleceń, przekaźnik (ang. repeater), komparator (ang. comparator), pył czerwonego kamienia (ang. redstone), dźwignie, zaczep na nić, detektor światła dziennego, detektor światła księżycowego, przycisk, płytkę naciskową, skrzynie pułapkę, tory zasilające; zaś wysyłać sygnał poprzez: pył czerwonego kamienia (ang. redstone), przekaźnik (ang. repeater), komparator (ang. comparator), siebie lub inny blok poleceń. Istnieją również opcje które trzeba zastosować w blokach poleceń. Takie jak warunkowość/bezwarunkowość i ciągła aktywność/potrzeba zasilania.
- Warunkowość - potrzebuje zasilenia poprzez inny blok poleceń. Zwykle należy tego używać przy blokach łańcuchowych.
- Bez warunkowość - nie potrzebuje zasilenia przez inne bloki; może działać samodzielnie.
- Potrzeba zasilenia - potrzebuje zasilenia przez inne rzeczy(oprócz bloku poleceń)
- Ciągła aktywność - jest aktywny ciągle; należy używać tego w blokach łańcuchowych i powtarzających.
Wyróżniamy też 4 typy "jednostek" wpisywane po @, po napisaniu komendy.
- @p - kieruje do najbliższego gracza daną komendę.
- @r - kieruje do losowego gracza daną komendę.
- @a - kieruje do wszystkich graczy daną komendę.
- @e - kieruje do wszystkich jednostek daną komendę.
Blok poleceń wysyła błędy, informacje o wykonaniu komendy i informacje o powodzeniu poprzez wiadomość na czacie. Żeby wyłączyć te wiadomości trzeba użyć następującej komendy,
/gamerule commandblockoutput false
Na obecną chwile można wyróżnić kilka przydatnych komend:
-
Testfor - sprawdza czy na podanych koordynatach jest dana jednostka.
testfor @...[x=,y=,z=]
Opcjonalnie w nawiasie możemy dać jeszcze "r=" odpowiadające za zasięg od danych koordynatów, "dx=, dy=, dz=" będące koordynatami relatywnymi (działającymi w pewnym sensie na zasadzie worldedita), "type=", czyli typ jednostki (typy: item, player, armorstand, nazwy mobów, jak np. zombie, itd.) lub "nick=", czyli nick gracza na którego blok poleceń ma reagować.) -
Testforblock - sprawdza czy na podanych koordynatach jest jakiś blok.
testforblock <x> <y> <z> minecraft:<nazwa bloku>
-
Give - daje graczowi dany przedmiot.
give [@...|nick] minecraft:<nazwa itemu>
-
Teleport - teleportuje gracza na podane koordynaty.
tp [@...|nick] <x> <y> <z>
Skróty klawiszowe używane w blokach poleceń:
- ctrl + v - wklej
- ctrl + c - kopiuj
- ctrl + a - zaznacz wszystko
- shift + strzałka w lewo - zaznacz kawałek tekstu.
Ciekawostki:
- Jeśli wpiszesz w komendzie Searge bez ukośnika, blok zamieni informacje o wykonaniu ostatniej komendy na "#itzlipofutzli".
- Klikając na blok poleceń scrollem, trzymając jednocześnie ctrl, sprawi, że dostaniemy blok poleceń z zapisaną komendą.
- Limit w blokach poleceń wynosi ~32 500 znaków.
- Jeśli nazwiemy w kowadle blok poleceń, to zamiast pisać w powiadomieniach "@", zacznie pisać tę nazwę, która została mu nadana poprzez kowadło.
- W blokach poleceń po 1.9 działa tab-complete.
Edytowane przez Cynamonek