
I. Wstęp
Pisanie pluginów pod bukkit, może się nam kojarzyć z czymś trudnym, skomplikowanym, jak i dziwnym. Niekiedy wiedza, zdobyta przy pisaniu kolejnych linijek kodu przychodzi z łatwością, a niekiedy z wielkim trudem. Niezależnie jak zdobywasz wiedzę, i kim jesteś drogi Czytelniku, to ta seria poradników, jest przeznaczona głównie dla Ciebie. No to, zaczynajmy
II. Instalacja edytora
Do pisania pluginów w Javie, nie wystarczy zwykły notatnik. Jest nim specjalny edytor, który w skrócie nazywa się IDE. Opis jednego z nich - Eclipse opisałem tutaj: klik.
III. Dodanie biblioteki
Dobrze, przed stworzeniem pierwszego projektu, należy wybrać interesującą Ciebie wersję silnika, pod którą będziemy pisać plugin. Już gotowe silniki, możemy pobrać na tej stronie: klik. Po pobraniu biblioteki, wystarczy stworzyć nowy Java Project, oraz zaimportować nasz silnik.
IV. Hello World
Dobrze, teraz napiszemy sobie nasz pierwszy plugin. Cel będzie miał dość prosty, mianowicie - ma wyświetlić w konsoli tekst, o treści Hello World. No to, przejdźmy do działania. Stwórz sobie package, o dowolnej nazwie, i w nim klasę, o nazwie HelloWorld, po czym, przepisz poniższy kod, pamiętając o zaimportowaniu wszystkich klas:
public class HelloWorld extends JavaPlugin { @Override public void onEnable() { getLogger().log(Level.INFO, "Hello world!"); } @Override public void onDisable() { } }
Dobrze, teraz tłumacze krok, po kroku, co dana linijka znaczy:
- public class HelloWorld extends JavaPlugin - definiuje klasę Hello World, rozszerzajacą klasę z Bukkit API o nazwie JavaPlugin
- public void onEnable() - metoda, która wykonuje się po uruchomieniu pluginu
- getLogger().log(Level.INFO, "Hello world!");
- pobiera klasę Logger, i wyświetla tekst "Hello world" jako zwykłą informacje.
- public void onDisable() - metoda, która wykonuje się po zakończeniu działania pluginu
V. plugin.yml
Żeby plugin został rozpoznany, trzeba stworzyć plik, który będzie zawierał dane o nim. Poza naszym package (i folderze src), tworzymy plik, o nazwie plugin.yml, i wpisujemy poniższą zawartość:
main: <Twój package>.HelloWorld name: HelloWorld version: 1.0 author: <Twój nick>
Dobrze, teraz tłumacze krok, po kroku, co dana linijka znaczy:
- main - podajemy lokalizacje naszej klasy, która rozszerza klasę JavaPlugin. Jest to nasza klasa główna
- name - nazwa naszego pluginu
- version - wersja naszego pluginu
- author - autor tego pluginu
Teraz po wykonaniu tych kroków, wystarczy skompilować plugin, i przetestować na serwerze